Rawak

Aku lebih banyak menghitung hari sejak kebelakangan ni. Menunggu masa berputar dengan laju. Tapi aku tak pasti apa sebenarnya yang aku tunggu.


Mungkin rupa masa depan yang aku craving sangat nak tahu tu.


Semalam bila abang aku cakap pasal rezeki, aku sebak. Banyak rupanya nikmat Tuhan yang aku kabur pura-pura tak jumpa atau tak nampak.

Bila aku dapat satu ilmu baru, aku terus berfikir "oh, banyak lagi rupanya yang aku tak tahu."


Aku sebak bukan pasal cerita tu sedih sangat atau apa, cumanya hati aku tengah lembut. Aku sedang memburu sesuatu yang aku dah lama hilang. Aku tak pasti, tapi terus mencari.

Mana tahu, aku bakal ketemu secara rawak.

Betul lah kata orang, buku pun kata yang sama, hidup ini memerlukan 'give and take'. Samalah juga perihalnya dengan prinsip rezeki dari Tuhan.


Semakin banyak kau beri, lebih banyak lagi Tuhan bakal bagi.

Hari ini aku mudahkan kerja orang, esok nanti Allah mudahkan kerja aku. Rezeki orang sana kerjanya dipermudahkan hari ini. Esok lusa belum tahu lagi, tapi harus percaya Tuhan itu adil pemberiannya.


Aku bersyukur dengan apa yang aku lalui sekarang. Lihat ke hadapan ada teman rapat disisi, lihat ke kiri ada mama yang sentiasa cuba memahami. Jenguk ke kanan, insan istimewa itu masih tidak berganjak lari. Toleh ke belakang, semua yang aku sayang masih tersenyum tanda support dari hati.


Paling penting, Allah yang agung yang sentiasa menunggu aku kembali mengabdikan diri.


Aku harus selalu diingatkan tentang kewujudan insan-insan ini.
Aku harus selalu diingatkan prinsip diri yang merantai hati.
Paling utama, aku harus selalu diingatkan Allah itu maha mengasihani dan pintu taubat tak pernah tutup untuk aku yang ingin kembali.


Agar dengannya, aku bersedia menghadapi mati.


Aku tulis dari hati, bukan emosi yang berkehendakkan justifikasi dari orang yang memerhati.


Sekian, maaf salah silap.









No comments:

Post a Comment