Bukan Itu Jawapannya

Kau pernah tak, duduk sorang-sorang dan tiba-tiba kau menyedari yang selama ni apa yang kau buat...

Salah.


Kau dah jauh menyimpang dari apa yang sepatutnya. Tapi kau samar bila ada yang bertanya apa yang sepatutnya. Atau, kau dah tau tapi pura-pura buat tak tahu. Buat tak faham.


Atau, kau terlalu ego nak menangkan apa yang kau pegang. Taknak terima yang lain, kau aje yang betul.


Kau risau kalau yang selama ini semua salah. Kau risau kau dah buat silap. Kau tak tahu nak mula dari mana semula. 


Kau rendahkan hati, tanya pada yang lain, 

"Aku dah buat silap ke ?"
"Kau kena ingat dari mula dulu, apa yang sebenarnya tujuan kau."

Tapi Itu bukan jawapannya.



Tujuan tu barang kali salah. Pasti, sentiasa ada kebarangkalian ia salah. Sebab aku bukan Tuhan. Permukaannya memang silap tapi dasarnya hanya tujuan aku yang bezakan terma nya dengan yang lain punya.


Nak kata versi aku lain ? 




Lain tu betul ke ? 

Keseimbangan dunia dan akhirat. Dosa yang terang nyata boleh di tutup dengan Ibadah yang siang pagi dan malam tak henti tu ke ?


Aku tak tahu. Sebab aku bukan alim ulamak. 


Cumanya, aku berharap satu je sekarang. 

Ketenangan hati yang tidak berbelah bagi.




No comments:

Post a Comment