Pasif

"Boleh tak kau layan je keadaan kau yang sekarang ini ?"
"Kau sedih, kau nangis je la. Kau marah, kau nangis jugak la."

Monolog lagi.


Tersedar yang aku dah kurang bercakap. Ini serius. Bersosial, bersosial jugak. Tapi bersosial secara pasif di laman sosial.

Melihat perkembangan manusia, dan bermonolog lebih banyak lagi.

Esok lusa, boleh jadi gila kalau berterusan begini.

Capai phone, inbox kosong. Semua medium, kosong.

Kenapa jadi macam ni ?

Rasa gersang, rasa kontang. Rasa macam nak keluar sorang-sorang, pergi jauh dan jumpa ramai orang.

Desperate.

Bila hilang tempat berdialog, semua masalah aku buat lupa. Aku tutup telinga. Aku pendam lalu, aku diam. Sampai satu tahap aku dah tak sanggup lagi.

Bila aku jadi begini, aku mulai sedar satu benda. Benar, aku dah hilang tempat aku luah dulu. Tapi dari sisi yang lain, aku mulai membuka telinga dan pinjamkan bahu untuk orang lain pula.

Mungkin bukan responden yang sempurna, tapi cukup untuk menjadi good listener yang memang diakui semua. Makin banyak bonding time dengan mama, makin rasa mulia bila pandangan aku orang terima.


Macam biasa, rutin harian mengadap budak Nurin tu jawab soalan buku latihan dia. Rajin betul dia. Hari ni soalan matematik.

"Nurin, kakak rasa soalan ni susah lah. Kita pergi soalan lain pulak lah."
"Kalau kakak rasa susah, susahlah. Kalau kakak rasa senang, senang lah."


Aku diam.




No comments:

Post a Comment