Resmi padi

"Hiduplah seperti resmi padi. Makin berisi, makin tunduk."Manisnya berjaya itu bila kita dalam mood 'throwback' semua usaha yang kita buat dulu (masa belum berjaya).



Sebenarnya itu satu proses refleksi dalam diri. 


Bila kau berjaya, atau kau sedang berada di puncak tingginya gunung itu, saat itu kau baru lihat betapa panjang dan perihnya perjalanan nak berada dalam posisi yang sekarang.


Ingat lagi, bila saat harus jadi orang yang terakhir tinggalkan bilik belajar, orang yang terakhir masuk tidur, dan ya, orang yang terakhir bangun pagi.



Ingat juga, bila disuruh berdiri saat semua rakan duduk santai atas kerusi masing masing. Cuma yang silap, aku tersengguk bila beliau sedang terangkan apa itu akaun yuran.



Paling sakit saat kau sekolah, adalah sekolah sambil bercinta. Dosa besar kalau kau tak reti nak bahagikan mana satu hal belajar mana satu hal cinta.



Kedua duanya aku panggil komitmen.


Cuma komitmen cinta itu serupa macam kau nampak anjing berwajah bull dog dirumah jiran sebelah engkau dan tak semena mena kau amik batu dan campak dalam kurungan dia.




Carik pasal.




Sepuluh itu tiada makna apa pun. Cuma masih perlu disyukuri sekurang kurangnya aku dah tinggalkan fasa ini dengan rekod yang bukan biasa.





Untuk itu, aku bangga.




"Hiduplah seperti resmi padi. Makin berisi, makin tunduk."




Selamat maju jaya, wahai diri.







No comments:

Post a Comment